7.9.2012

צבע זהב


הפינה צבעים - כאן

הצבע זהב הוא גוון של הצבע "צהוב" ו"אוכרה" ( אוכרה הוא צבע הנמצא בין הצהוב לחום ) הקרוב ביותר לזה של המתכת זהב.
התחושה החזותית המקושרת עם המתכת זהב היא בוהק מתכתי. לא ניתן לחקות זאת על ידי משטח צבע פשוט, מכיוון שהבוהק המתכתי נובע מזוויות פגיעות האור על שטח המתכת. ולכן משתמשים באומנות בצבע מתכתי שלפחות מנצנץ כמו זהב.

צבע זה נחשב גם כצבע חם וגם כצבע קר.

זהב מסמל הצלחה, הגשמה, שגשוג, עושר.
הוא מקושר ישירות לאלים ולאלוהות הקשורים לשמש.

הטיבטים מאמינים ב-5 אבנים קדושות:
גביש/קריסטל - לאור.
הטורקיז - האינסוף של השמים והים.
קורלים/אלמוגים - לחיים וצורה.
זהב - לקרני המש
כסף - לקרני הירח
ללבוש/לענוד זהב מגביר את העוצמה האישית, מקדם את האומץ, הביטחון העצמי וכוח הרצון, כמו מדלית זהב באולימפיאדה או כוכב זהב בגן הילדים.
טבעות נישואין עשויות בד"כ מזהב וזהב בד"כ מגבה כסף (מטילי זהב)



 הזהב קרוב ביותר לצהוב, כתום ולחום.



זהב וכחול - מסמל אמינות ומהימנות פיננסית.





זהב עם ירוק ו/או חום - קרוב יותר לאדמה, לקרקע.






האדום / בורדו מעשיר את הזהב ולהפך.



הוספת מעט צבע זהב בתכשיט מעשיר אותו.
זהב בהיר לוכד את העין ואילו זהב כהה נותן עושר וחמימות.

הזהב וגווני הזהב
זהב   Gold, לטינית: Aurum; בעברית, דומה למילה צָהֹב,  הוא יסוד כימי מתכתי נדיר יחסית שסמלו הכימי Au, משקלו האטומי 196.967 ומספרו האטומי 79. זהב לא נוטה להיקשר כימית ליסודות אחרים ולכן ניתן למצוא אותו בטבע בצורתו הטהורה. נוסף על יצירת תכשיטים זהב משמש רבות גם בטכנולוגיה ותעשייה בזכות המוליכות החשמלית הגבוהה שלו ועמידותו לקורוזיה.
בתכשיטים ובסגסוגות ריכוז הזהב נמדד בקרט, ואילו לצורכי מסחר משקל הזהב נמדד באונקיות מסוג טרוי, יחידת מידה ייחודית למתכות יקרות, שמשקלה 31.1034768 גרם.
זהב המשמש בתעשיית התכשיטים הוא על פי רוב זהב לבן או זהב צהוב אך בשנים האחרונות ישנה מגמה ל"צבוע" את הזהב בצבעים אחרים. "צביעת" הזהב בצבעים שונים נעשית על ידי ערבוב עם מתכות שונות עבור כל צבע, או במתכות שעברו שינוי כימי כלשהו.  3 המובילים שבגוונים  הם: זהב צהוב (שהוא הצבע הרגיל ונפוץ ביותר) זהב לבן וזהב אדום, צבעי הזהב השונים מועילים בעיקר בהתאמתם לצבע הגוף של האדם העונד אותם ולעור כהה יתאים כמובן זהב לבן יותר מאשר זהב אדום.

זהב לבן
זהב לבן הוא תוצאה של ערבוב כמה סוגי מתכות עם יסוד הזהב, ערבוב זה יוצר לזהב גוון בהיר ומלבין אותו.
סוגי המתכות שבד"כ מעורבבות יחדיו בכדי ליצור גוון זה הם: כסף, פלטינה ובכלל כל סוגי המתכות הבהירות שערבובן יגרום לחומר להיות בהיר יותר.
זהב לבן נחשב ליוקרתי ומככב לרוב בטבעות אירוסין לצד יהלומים נוצצים.
זהב לבן מתאים במיוחד לנשים בעלות עור כהה, מפני שצבעו הבהיר והמבריק מתבלט על רקע כהה.

זהב צהוב
זהב צהוב הוא הזהב הנפוץ ביותר בתכשיטים והוא גם הצבע הטבעי של חומר הזהב כמו שהוא נכרה מהאדמה.
זהב צהוב יכול להתאים גם לבהירי העור וגם לבעלי עור כהה מכיוון וצבעו הייחודי והבולט נראה בברור על כולם. זהב הצהוב ידוע כחומר הנפוץ ביותר להכנת טבעות נישואין.

זהב אדום
זהב אדום הוא הפחות נפוץ   והוא מתאים בעיקר לאנשים בעלי צבע עור בהיר.
הצבע האדום הוא תוצאה של ערבוב מתכות בעלות גוון כהה, כמו נחושת.



יש גם

זהב ירוק
זהב ירוק הוא סגסוגת זהב בה מערבבים בין זהב לכסף. על פי רוב בפרופורציה של 3:1. התוצאה של ערבוב זה יוצרת צבע זהוב ירקרק. לעיתים נהוג להוסיף אחוז נמוך של קדמיום לסגסוגת על מנת להעצים את הגוון הירוק אך היום ידוע כי מדובר במתכת רעילה ומסרטנת. לפיכך יש לשים לב שלא לרכוש זהב ירוק במדינות בהן אין פיקוח על דברים מסוג זה.


זהב כחול
זהב כחול הוא סגסוגת זהב המעורבבת לרוב עם מתכת בשם אינדיום הנותנת לזהב צבע כחול מאוד עדין ולא ניכר במיוחד לעין. עם זאת, זהב כחול זה אינו מומלץ במיוחד לשימוש בתכשיטים משתי סיבות – הראשונה היא הנטייה שלו לקורוזיה והשנייה היא הנטייה שלו לאבד את הצבע שלו ולגרום לפריחות כתוצאה ממפגש עם זיעה.
זהב שחור
סגסוגת זהב העוברת אחד מכמה תהליכים כימיים אפשריים על מנת להקנות לה צבע חום כהה עד שחור. הזהב מעורבב עם מתכות אחרות בהתאם לתהליך הכימי. באופן כללי זהב שחור אינו מסוכן ונפוץ לשימוש בתעשיית התכשיטים.


הדמייה של צבע זהב בפוטושופ- כאן ו-כאן


תכשיטים בזהב ובשילובו













מקורות:

תגובה 1: